fbpx

Pilates en Ademhaling

“Ademen is de eerste handeling in het leven en de laatste. Ons hele leven hangt ervan af”

Het doel van Pilates en Ademhaling

Word bewuster van je gewoontes. Hoe adem je, hoe beweeg je, wat denk je?
Leer hoe je het meeste uit je ademhaling kunt halen.
Welke spieren je moet aanspannen en ontspannen om krachtig en soepel te bewegen. En verbeter je houding.

Eerst even de kat uit de boom kijken?
Bekijk hier les nr. 1

In onderstaande video wordt de functie van het middenrif uitgelegd.

Het Probleem

We leven in een bijzondere periode.
Covid, elkaar niet meer even vast mogen pakken, beperkt worden in onze vrijheid en extreem veel meningsverschillen.
Dit levert stress op. Door stress verander je ademhaling op korte termijn, maar ook op langere termijn. En dit veroorzaakt (stressgerelateerde) klachten, zoals hoofdpijn en nek- en rugklachten.

Tel daarbij op dat we veel te weinig bewegen.
We brengen het grootste deel van de dag zittend door en vaak achter een beeldscherm. Hierdoor zijn de spieren in ons core extreem zwak geworden, waardoor we niet meer goed rechtop kunnen zitten, staan en bewegen.
Dit heeft als gevolg een stijf lichaam, waardoor we nóg moeilijker rechtop kunnen zitten, staan en bewegen.

Voor alle problemen lijkt er een oplossing te zijn.
Een pil of zalfje bij pijn, een betere stoel bij een slechte houding, een geweldig apparaat waarbij je super sterk wordt zonder er iets voor te hoeven doen, een app op je telefoon die je zegt wat je moet doen om gezond te zijn.
En uiteindelijk blijken al deze oplossingen maar half te werken.
We zijn de connectie met onszelf volledig kwijtgeraakt.
Ons lichaam geeft precies aan wat wij nodig hebben: welke voedingsstoffen, beweging of juist rust.
Dit horen wij alleen niet meer.

De Oplossing

Bij Pilates leer je luisteren naar je eigen lichaam.
Je lichaam fluistert voor het schreeuwt en chronische klachten beginnen altijd klein.
Alleen je moet er wel de rust voor nemen om te luisteren, zodat je op tijd bij kan springen als dat nodig is. Je lichaam geeft feilloos aan wanneer het rust nodig heeft en wanneer juist niet.
Hoe beter je wordt in het luisteren naar je lichaam, hoe minder klachten je zal hebben en hoe fitter je je zal voelen.

Stress, emoties en overwerkte gebeurtenissen slaan zich op in je lichaam.
Door goed te ademen kun je dit ook weer loslaten.
Daarom starten we bij Pilates altijd met ademen; simpelweg een aantal keren diep inademen en vervolgens weer volledig uitademen doet al wonderen.

Met de Pilates oefeningen werk je aan een soepel en sterk lijf.
De oefeningen worden opgebouwd van makkelijk naar moeilijk, zodat ze voor ieder niveau geschikt zijn.

Meest gestelde vragen:

Bij blessures of chronische klachten kun je het beste een mailtje sturen via onderstaand contactformulier. In de meeste gevallen is Pilates juist goed voor het herstel.

Je kan de lessen onbeperkt blijven gebruiken.

Je kan je inschrijven voor deze lessenreeks via deze link.
De betaling gaat via Ideal.
Na ontvangst krijg je van ons een mail met daarin de pagina + wachtwoord waarop je alle lessen kan vinden.