Pilates bij (chronische) vermoeidheid

Pilates

De Pilates trainingen bestaan uit een serie authentieke Pilates oefeningen. Deze methode is door Joseph Pilates ontwikkeld tijdens de eerste wereldoorlog, als aanvulling op het revalidatieprogramma van oorlogsveteranen.
Mede door zijn overtuiging dat geestelijke en lichamelijke gezondheid met elkaar verweven zijn, ontwikkelde hij oefeningen met de nadruk op gecontroleerde precieze bewegingen. Later is deze methode opgepakt door de professionele balletwereld. 

Doel van de lessen

Tegenwoordig wordt Pilates gebruikt als methode om sterkere buikspieren te ontwikkelen, het leren stabiliseren van de wervelkolom en het verbeteren van de houding. Tevens helpt Pilates bij het verbeteren van balans (lichamelijk en geestelijk), lenigheid, coördinatie en creëert u een betere bewustzijn. 

Pilates bij (chronische) vermoeidheid

(Chronische) vermoeidheidsklachten komen vaak voort uit het keer op keer over uw grens heen gaan. Als dit maar vaak genoeg gebeurt wordt de bewustwording van waar uw grens ligt verstoord. Hierdoor raakt u in een vicieuze cirkel en blijft u telkens weer harder gaan dan dat uw lichaam op dat moment aan kan.
Met Pilates leer u zich weer bewust worden van uw lichaam, het maken van bewegingen en van uw ademhaling. In het begin zal dit een uitdaging zijn, dit is immers verstoord.

Maar na enige oefening zal u weer beter leren aanvoelen wat uw lichaam op dat moment aan kan. 

De les

Bij Pilates werken we met een aantal basisfundamenten, denk hierbij aan de ademhaling, het correct aanspannen van de buikspieren, het opstrekken van de rug of het laag houden van de schouders. We kennen in totaal 14 basisfundamenten.
Tijdens de les pakken we 1 basisfundament als basis voor de oefeningen.
U krijgt uitleg over dit fundament en uitleg over het menselijk lichaam (in Jip en Janneke taal). Vervolgens gaan we aan de slag met de oefeningen.
De oefeningen die we doen zijn afhankelijk van uw doelstellingen, we zullen ons voornamelijk focussen op de spiergroepen waar u compenseert en dus overbelast én op de spiergroepen die u op dit moment onvoldoende gebruikt. 

De voordelen van Pilates

Naast meer bewustwording leert u bij Pilates ook het aannemen van een juiste houding. Rechtop staan, rechtop lopen en in een goede houding zitten zullen u makkelijker afgaan. Ook zult u merken dat eventuele rugklachten minder worden.

Groepsles of individueel

Wij bieden Pilates aan op individuele basis of in groepsverband.
Wij adviseren om te starten met een aantal 1 op 1 lessen, zodat u de basis beheerst voordat u in groepsverband gaat werken. Zeker bij vermoeidheidsklachten is het fijn om 1 op 1 te starten. 

Via onderstaand contactformulier kunt u een intake of een proefles aanvragen.