fbpx

Kracht- en coretraining voor wielrenners

Nederland is een fietsland. Met 1.2 miljoen sportfietsers gebruiken wij de fiets niet enkel als vervoersmiddel, maar zien wij deze ook als een mooi middel om sport te kunnen beoefenen.

Met wielrennen creƫert u een ijzersterke hart- longfunctie, u werkt aan uw uithoudingsvermogen en als u af en toe een sprintje trekt neemt uw herstelvermogen toe en traint u uw beenspieren. Op het moment dat u met wielrennen start wilt u telkens wat sneller worden of nog net wat meer kilometers kunnen pakken. We zien en horen echter dat veel wielrenners op een gegeven ogenblik stagneren in hun vooruitgang of rugklachten krijgen door de langdurige gebogen houding en zwakke corespieren.

Krachttraining

Om progressie te blijven boeken met het wielrennen is het noodzakelijk om krachttraining te doen. Door de beenspieren op andere manier dan fietsen te trainen gaat u meer spiermassa ontwikkelen. Een goede balans tussen de verschillende krachtoefeningen, het gebruiken van de juiste trainingsweerstand en het aantal herhalingen is hierbij zeer belangrijk.
Verder raakt het lichaam in disbalans wanneer u enkel het onderlichaam zou trainen.
Het trainen van de rug- en schouderspieren helpt om weer terug in balans te komen. In het dagelijks leven merkt u dit als snel merken doordat u gemakkelijker rechtop kan staan en meer rechtop zit.

Coretraining

Iedere beweging start vanuit het core, bewegen zonder de corespieren te gebruiken is onmogelijk. Al de andere bewegingen worden sterker als men de corespieren juist weet te gebruiken. Daarnaast helpen sterke corespieren bij het voorkomen of verlichten van rugklachten. Wat wij veel zien gebeuren is dat mensen in hun lichaam hangen in plaats van hun spieren te gebruiken om rechtop te kunnen staan, zitten of bewegen.

Het programma

Het programma start met een intake. Hierin stellen we een persoonlijk doel en bespreken we eventuele blessures.
Na de intake doen we een krachttest en krijgt u van onze personal trainer 1 op 1 uitleg over de eerste 6 weken van het programma.
Daarna gaat u deze eerste 6 weken zelf aan de slag. 2x per week bij ons in de sportschool. Er is dan altijd een trainer aanwezig die u kan helpen.
Vervolgens meten we de progressie van de eerste 6 weken en krijgt u uitleg over de tweede serie, opnieuw onder begeleiding van een personal trainer.
Hierna start  de tweede serie van 6 weken.
We sluiten het programma af met opnieuw een krachttest.

Kort samengevat

– Krachttraining t.b.v. wielrennen
– Versterken van de core
– 12 weken lang, 2x per week trainen
– 3x een meetmoment

Voor meer informatie of het aanvragen van een vrijblijvende intake kunt u gebruik maken van onderstaand contactformulier.

Geen velden gevonden.