fbpx

Beweegplan

Een gezonde leefstijl start met bewegen.

Een goede gezondheid start met bewegen.
Stilstand is achteruitgang. En in tijden als deze is achteruitgang, oftewel een verminderde gezondheid, wel het laatste wat we willen.
Hieronder vindt u een beweegplan. Dit plan is opgesteld met als doel uw gezondheid te behouden en uw lichaam fit en soepel te houden.
Dit plan is niet opgesteld om fitter, sterker of soepeler te worden. Als dat uw doel is verwijzen we u door naar een van onze outdoor- of onlinelessen. Wij begrijpen dat dit een drempel voor u kan zijn en wij willen u dan ook graag helpen om hier over heen te stappen.

Oké we gaan dus bewegen.
Beweeg iedere dag minstens 40 minuten. U kunt hierbij denken aan wandelen, fietsen of bijvoorbeeld tuinieren. Belangrijk om te weten is dat het de bedoeling is om minstens 40 minuten achter elkaar te bewegen en dus geen optelsom van verschillende momenten op een dag.

En ja, dit moet echt iedere dag. Want iedere dag dat u niet beweegt is er eentje waarbij uw gezondheid dus een klein beetje achteruit gaat.
Daarnaast hebben we voor jullie wat oefeningen opgesteld die u naast die 40 minuten kan doen. Deze oefeningen duren 5 tot 10 minuten.

De oefeningen

Maandag:
Stretchen bovenlichaam
– Zittend opstrekken
– Twist met gestrekte benen
– Hol/bol
– Child’s pose
– Prone head lift

Dinsdag: Krachtoefeningen
– Op een tafel: leg extension
– Push up met handen op tafel
– Dips

Woensdag: Stretches
– Liggende hamstring stretch
– Bilspieren stretch
– Twist
– Klein maken
– Lang maken

Donderdag: Kracht
– Muurzit
– Verhoogde plankpositie
– Push up tegen de muur

Vrijdag: Stretchen benen
– Sumostand
– Hamstrings
– Hamstrings L & R
– Quads stretch

Zaterdag: Buikoefeningen
– Single leg strech
– Double leg stretch
– Roll down + roll up

Zondag: Rust
Op zondag geen extra oefeningen 🙂 Maar het mag wel natuurlijk!

Verder is voeding een belangrijk onderdeel bij een gezonde levensstijl. Gezonde voeding is een studie op zich. Een volledig advies kunnen we u dan ook niet geven binnen één alinea. Bovendien is ieder voedingsadvies uniek en volledig op u afgestemd.
Wat we wel graag mee willen geven is dat wij vaak merken dat als mensen bezig zijn met gezonde voeding al hun focus op de hoofdmaaltijden leggen (ontbijt, lunch en avondeten). En dat terwijl het meeste resultaat te behalen valt bij de tussendoortjes, want dit zijn vaak ook de keuzes die minder goed passen bij een gezonde levensstijl.
Dus ons advies: neem je tussendoortjes eens goed onder de loep. En dan doelen we op de dingen die je tussendoor uit de kast trekt, tijdens het koken nog even snel nuttigt, het schaaltjes met lekkers tijdens het tv kijken. Kijk ook eens naar wat je allemaal drinkt en let dan vooral ook op de druivensap en water met hop. Want ja, die smoesjes kennen we al. We doelen dus op wijn en bier 🙂